Biedronka w tyle systemu kaucyjnego. Nie ma odpowiednich opakowań?
Lidl wiele miesięcy przed wprowadzeniem systemu kaucyjnego testował butelkomaty „na sucho”. Biedronka jest w trakcie montowania maszyn do odbierania plastikowych butelek i puszek, chociaż kaucja już obowiązuje od 1 października.
Wszystkie punkty handlowe o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2 muszą już przyjmować puste opakowania i oddawać klientom kaucję. Mniejsze sklepy pobierają kaucję, ale nie muszą prowadzić zbiórki opakowań.
Zasady systemu kaucyjnego w Polsce
W myśl obowiązujących już przepisów kaucją objęte są dwa rodzaje opakowań:
- butelki plastikowe o pojemności do 3 litrów – kaucja 50 groszy,
- puszki metalowe do 1 litra – kaucja 50 groszy.
Od 1 stycznia 2026 roku, system zostanie rozszerzony także na szklane butelki wielorazowego użytku do 1,5 litra, za które trzeba będzie zapłacić 1 zł kaucji.
Biedronka nieprzygotowana do odbioru butelek i puszek
Punktów zbiórki opakowań lub specjalnych maszyn do tego celu próżno szukać w wielu Biedronkach w całej Polsce. Portugalska sieć sklepów tłumaczy, że „system kaucyjny to jeden z większych projektów operacyjnych i logistycznych w historii Polski i Biedronki”.
„Stawiamy na zbiórkę automatyczną. Recyklomaty pojawią się we wszystkich sklepach sieci Biedronka o powierzchni sprzedaży powyżej 200 mkw. Jedynie w kilku na ponad 3800 placówek na razie nie zostaną one zainstalowane ze względu na powierzchnię nieobjętą obowiązkiem ustawowym” – odpowiada Bizblog.pl Agnieszka Koc, dyrektorka ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w sieci Biedronka.
Biedronka inwestuje w największą w Polsce sieć recyklomatów, realizując wspólny projekt z firmą RVM Systems. Do końca roku w sklepach sieci ma stanąć ponad 3 tys. automatów do zwrotu butelek i puszek, a tempo instalacji ma wynosić 200 urządzeń tygodniowo. Dopiero pod koniec 2025 roku roku w sprzedaży zacznie dominować asortyment z odpowiednimi kodami EAN.
„Zwracamy uwagę, że według naszej wiedzy od momentu startu systemu na rynku jest niewiele opakowań włączonych do systemu. Producenci napojów będą je sukcesywnie wprowadzać, ale zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące” – tłumaczy Agnieszka Koc.